Huhtamäen uusi kuitupohjainen valmisruokapakkaus korvaa mustaa muovia

HUHTAMÄKI OYJ LEHDISTÖTIEDOTE 22.5.2019 KLO 10.15

Huhtamäen uusi kuitupohjainen valmisruokapakkaus korvaa mustaa muovia

Vähittäiskauppaketju Waitrose & Partners vaihtaa valmisruokien Italia-sarjansa pakkaukset uuteen kuitupohjaiseen Fresh-pakkaukseen Isossa-Britanniassa. Fresh-alustat valmistaa Huhtamäki, pakkauksen kuitumateriaali tulee ruotsalaiselta metsäyhtiö Södralta ja annokset pakataan Saladworksilla. Pakkaus soveltuu sekä mikroaalto- että tavalliseen uuniin. Alustat ovat kierrätettäviä ja ne on myös sertifioitu kotikompostointia varten.

Odotukset olivat korkealla, kun johtava vähittäiskauppaketju, laadukkaiden valmisruokien tuottaja, innovatiivinen raaka-ainekehittäjä ja ruokapakkauksiin erikoistunut yritys yhdistivät voimansa intensiivisessä kehitysprojektissa. Tavoite oli asetettu korkealle: löytää muovia korvaava, kestävän kehityksen mukainen uusi ratkaisu valmisruokien pakkaamiseen. Valmisruokapakkauksia käytetään merkittäviä määriä joka päivä.

Projektin tulokset näkyvät kaupan hyllyillä näinä päivinä Isossa-Britanniassa, kun vähittäiskauppaketju Waitrose & Partners vaihtaa valmisruokien Italia-sarjansa pakkaukset uuteen kuitupohjaiseen Fresh-pakkaukseen. Fresh-alustat valmistaa Huhtamäki, pakkauksen kuitumateriaali tulee ruotsalaiselta metsäyhtiö Södralta ja annokset pakataan Saladworksilla. Pakkaus soveltuu sekä mikroaalto- että tavalliseen uuniin. Alustat ovat kierrätettäviä ja ne on sertifioitu myös kotikompostointiin soveltuviksi.

Luonnoksesta tuotteeksi, testauksen kautta kaupan hyllylle

"Olemme sitoutuneet lopettamaan mustan muovin käytön pakkauksissamme vuoden 2019 loppuun mennessä", kertoo Packaging Development Manager Nikki Grainge Waitrose & Partnersilta.

"Olemme testanneet Fresh-pakkauksia vuoden 2018 toukokuusta alkaen ja saaneet hyvin positiivista palautetta asiakkailtamme", hän jatkaa. "Käyttämällä Freshiä Italia-sarjassamme pystymme korvaamaan lähes 9 miljoonaa mustamuovista pakkausta."

Fresh-alustat on tehty luonnonmateriaaleista ja niissä käytetty puukuitu tulee sertifioidusta, kestävän kehityksen mukaan hoidetusta pohjoismaisesta metsästä. Käytännössä se tarkoittaa, että jokaista kuidun saamista varten kaadettua puuta kohti istutetaan kolme uutta.

"Projekti alkoi jo vuonna 2016, ja sen tavoitteena oli löytää vaihtoehtoinen pakkaus mustalle muoville, joka on useimmiten CPET-muovia. Vaihtoehtoja tarvitaan, sillä tämä materiaali on fossiilista alkuperää ja hankala kierrättää, koska kierrätyksessä käytettävät erottelulaitteistot eivät tunnista sitä", kertoo projektipäällikkö Steve Davey Huhtamäeltä.

Kehitystyötä vauhditti merkittävästi Euroopan Unionin tutkimukseen ja innovointiin keskittynyt Bio Based Industry Undertaking -ohjelma, joka mahdollisti alkuvaiheen rahoituksen ja ydintiimin kokoamisen. Projektiryhmä halusi testata konseptia nimenomaan Isossa-Britanniassa, joka on Euroopan merkittävin valmisruokamarkkina.

Tuoreita ideoita ja innovaatiota

"Kestävän kehityksen mukaisten pakkausvaihtoehtojen määrä kasvaa sekä pakkausvalmistajien että asiakkaiden toivomuksesta. Södralle tämä kehitysprojekti opetti biopohjaisten materiaalien käyttämistä vaihtoehtona fossiilisille materiaaleille nimenomaan ruokapakkauksissa", sanoo Catrin Gustavson, Head of Innovation & New Business Södralta.

"Huhtamäellä on laajaa osaamista kuitupakkausteknologiasta, jolla nämä uudet pakkaukset on valmistettu Waitroselle. Testasimme tiimimme kanssa vaihtoehtoja ja löysimme toimivan ratkaisun aina kuitumassasta vähittäiskaupan hyllyyn asti", Steve Davey Huhtamäeltä sanoo.

"Jatkamme Fresh-konseptin kehittämistä, ja uskomme, että sille on monia uusia sovelluskohteita", Davey jatkaa.

Lisätietoa:
Steve Davey
European Project Manager Fresh, Huhtamaki
Puh. +44 (0) 7802 364792
www.huhtamaki.com/fresh

Mediakontakti:
Mandi Alaterä
Head of Marketing and Digital, Huhtamaki Global Marketing and Communications
+358 10 686 7097

Huhtamäki on maailmanlaajuisesti toimiva ruuan ja juoman pakkaamisen asiantuntija. 78 tuotantolaitoksen ja 24 vain myyntiin keskittyvän yksikön verkostomme yhteensä 34 maassa antaa meille erinomaiset valmiudet tukea asiakkaidemme kasvua kaikkialla, missä he toimivat. Noin 17 700 työntekijäämme kehittää ja valmistaa kolmea eri teknologiaa hyödyntäen pakkauksia, jotka auttavat huipputuotteita saavuttamaan enemmän kuluttajia, helpommin. Liikevaihtomme vuonna 2018 oli 3,1 miljardia euroa. Emoyhtiö Huhtamäki Oyj on listattu Nasdaq Helsinki Oy:ssä, ja yhtiön pääkonttori on Espoossa. Lisätietoja osoitteessa www.huhtamaki.fi.